Jak se starat o autosklo?

Skla na našich automobilech- a to přední hlavně- jsou silně exponované součásti našich vozidel, které vyžadují hned několikerou ochranu a péči. Pro dobro skla i bezpečnost jízdy.

Čistota je základ

Bez čistého skla je jízda automobilem nebezpečnou záležitostí, to je víc než jasné. Naším zájmem by neměla být pouze vnější čistota, ale také stav strany skla v interiéru vozidla. Pravděpodobně jde o očividné věci, které každý zkušenější řidič zná, ale zamlžené sklo umí být horší než leckterá mlha. Pokud nám tedy hrozí opocení nebo zamlžení skel, musíme na ně pustit ofukování, protože cirkulace vzduchu okolo skel je nejúčinnějším prostředkem, jak se takovým nepříjemnostem vyhnout. Jinak je vnitřní strana skel relativně nenáročná na údržbu, protože se jen těžko od něčeho zašpiní. V případě, že přeci jenom potřebujeme sklo vyčistit, tvary některých předních skel nám to mohou velmi znepříjemnit, tak se obrňte trpělivostí.

Vnější strana skla je na tom mnohem hůře- musí odolávat povětrnostním podmínkám a přitom poskytovat dokonalý výhled. Se sněhem a deštěm si (většinou) poradí stěrače, se špínou způsobenou při jízdě v součinnosti s ostřikovačem (u čelního a zadního skla). Horší je to s mrazem a napadaným sněhem, což jsou hlavní „škůdci“ v dobré viditelnosti skrze sklo. V souvislosti se sněhem se vyplatí jen zmínit, že je třeba očistit celý automobil. Pokud očistíme jen skla- a to třeba jenom přední a zadní, vystavíme se tím dvěma nebezpečím. Zaprvé, že ze střechy spadá sníh při jízdě na skla, což nás může v kritické chvíli připravit o výhled z automobilu. Zadruhé, že budou pod sněhovou pokrývkou i naše světla, takže budeme hůře vidět/hůře uvidíme.

Mráz je pak doslova noční můrou. Tady platí hlavně trpělivost a opatrnost. Zadní skla bývají často vybavena topením, takže to nám usnadní práci- nejprve nastartujeme auto, zapneme topení skla i vnitřku auta, čímž prospějeme i svému zdraví, a pak se dáme do čištění předního skla. Používám k tomu speciálně určené škrabky a zacházíme s nimi citlivě, protože poškrábat si vlastní autosklo by bylo velmi nepříjemné. Znovu, oškrábeme veškerou námrazu, i tu ze skel, bočních oken i zpětných zrcátek. Hlavně přední sklo oškrábeme celé, abychom si zbytečně nesnižovali zorný úhel.

Skla také pravidelně čistíme, ať je léto nebo mráz. Myčka část práce zvládne, ale rozhodně není od věci si své vozidlo jednou za čas trochu hýčkat osobní péčí, která dokáže se správnými přípravky vyčistit skla lépe.

Nevyhnutelná škoda

Ani ten nejlepší řidič a člověk dbající na čistotu a skvělý stav svého automobilu a jeho skel nemůže zabránit některým událostem. Kamínky odlétající od kol před námi jedoucích vozidel už nadělaly starosti nejednomu z nás a nehoda pak může sklo dokonale zdevastovat. Naštěstí jsou si toho vědomy i pojišťovny, které nabízejí speciální produkty pro své povinné ručení i havarijní pojištění, jež pokryjí škody způsobené na předním skle nebo na sklech všech. Dobré je pamatovat na limit plnění, který si zvolíme podle ceny našeho autoskla, protože některé kvalitnější kusy mohou stát i vysoko nad 10 000Kč.