Budoucnost autoskel – polykarbonáty

Plasty se prosazují v každém odvětví. Zásluhu na tom má především jejich variabilita, která se nám může zdát téměř nekonečná. Dnes tak není velký problém vytvořit plast, který dokáže nahradit nejtvrdší kov i nejohebnější látku. V široké míře se plasty používají i jako náhrady za sklo- „sklenice“, misky a nejrůznější další nádoby, kde pro použití plastů hovoří hlavně jejich nízká hmotnost a relativní nerozbitnost při normálním používání.

Autoskla jsou ale přeci jenom něco speciálního- nároky na jejich kvalitu a vlastnosti jsou obrovské a sklo se i díky propracovaným postupům tónování zdá být nenahraditelné a vlastně dokonalé. V posledních letech však sílí snahy o stále větší užívání plastových autoskel, na bázi polykarbonátů. Na první pohled by to mohlo vypadat jako zbytečnost, jako pokus o vytvoření všeho z plastů, ale není tomu tak- polykarbonátová autoskla mají oproti tradičním konkurentům velké množství výhod a hlavně vlastně neomezené možnosti přizpůsobení a dalšího vylepšování. Jsou tu však i jisté obtíže, díky nimž je prosazování polykarbonátových autoskel zatím jen velmi pozvolné. Nejprve si však řekněme něco o jejich výhodách.

Polykarbonátová autoskla jsou v první řadě velmi lehká. Z toho vyplývá hned několik příjemných efektů:

  1. Snížení hmotnosti celého automobilu, které je v případě výhradního použití plastových skel docela výrazné. Tím je možné dosáhnout menší spotřeby, což dále vyústí v menší produkci CO2. Zde mohou ve vývoji pomoci regule EU, která na snižování emisí velmi dbá. Díky snížení hmotnosti ve svrchních partiích vozu lze také dosáhnout nižšího těžiště a tím i lepších jízdních vlastností.
  2. Polykarbonátová skla jsou velmi různorodá, až multifunkční. Není výrazným problémem aplikace různých vrstev a případně i zařízení- například proti namrzání skla. Také může polykarbonátové autosklo třeba svítit, přičemž jas je možné ovládat velmi plynule, což je ideální například pro střešní okna, které půjde použít k osvětlení celého interiéru automobilu.
  3. S využitím plastů přichází vždy volnost a to i designová. Je zřejmé, že využití volně tvarovatelných polykarbonátových autoskel bude mít výrazný vliv na vzhled celých vozů. Možnost různého tvarování, vlnění a ohýbání autoskel se může projevit i jako prakticky užitečná věc, díky které může být vymazán mrtvý úhel při pohledu do zpětného zrcátka a podobně.
  4. Materiálově snadnější výroba, snadná recyklace a nižší emisní zatížení při výrobě polykarbonátových skel.
  5. Potencionálně lepší vlastnosti oproti sklu- že bychom se dočkali doby, kdy se pojištění vozidel obejde bez připojištění skel kvůli kamínkům létajícím od kol náklaďáků?

Proč se tedy zatím v nových vozech skla z polykarbonátu vlastně nevyskytují? Technologie se rychle vyvíjí, ale prozatím nejsou vyřešeny všechny problémy. Mezi největší zádrhele patří bezesporu nižší životnost, která je spojena hlavně s menší odolností vůči poškrábání. Masová výroba je prozatím v plenkách a společnostem vyrábějícím plastová autoskla se zatím nepodařilo získat nejrůznější atestace pro použití jejich výrobků na přední skla. Nicméně jde o předfinální stádium, po kterém dost možná polykarbonátová skla začnou ukrajovat velký kus z produkce autoskel vůbec. Zatím jde o nadějnou vychytávku pro koncepty velkých značek i pro sny technických nadšenců. Rozhodně je na co se těšit, i díky tomu že pokusy o zavedení výroby polykarbonátových autoskel probíhají i v České republice.