Autoskla

Druhý díl článku o tónování autoskel se bude zabývat samotným výběrem tónování a praktickým radám a postřehům, které se hodí znát a které mohou ovlivnit naše rozhodování.

Dva druhy tónování

Pokud budete uvažovat o tónování skel, máte na výběr z dvou technologií. První z nich je přímé pokovení nepatrnou vrstvou kovu. To dává sklu skvělé vlastnosti, ale v poslední době jde o způsob překonaný, protože nevýhod je také hodně a konkurenční řešení se stále zdokonaluje. Ještě zmiňme hlavní nevýhody:

  • Jedná se o nevratnou, případně jen hodně složitě napravitelnou změnu.
  • Relativně náchylné k poškrábání + škrábance nejdou znovu pokovovat.
  • Aplikace je náročnější, sklo se musí demontovat.
  • V noci může docházet k velmi nepříjemným odleskům světel z interiéru vozidla a výsledkem je nulová viditelnost skrze sklo.

Tím konkurenčním řešením je nalepování fólií. Možná to zní trochu děsivě, ale opak je pravdou. Moderní značkové fólie mají spoustu výhod a jen málo nevýznamných problémů. Optické vlastnosti skel s fóliemi se mohou velmi různit, ale obecně jsou výborné. I při použití velmi málo zatmavených skel lze docílit příjemného stínu v interiéru automobilu, eliminace UV záření, potlačení odlesku,… Zároveň fólie chrání v rozsypání skla při jeho zničení, takže posádka vozu je chráněna před střepy.

Životnost tónování pomocí fólie je pak mnohaletá, přičemž dobrý výrobce i mechanik nabídne záruku třeba i na 10 let. V dnešní době je tedy tónování fóliemi víceméně na celou dobu životnosti automobilu.

Co je dobré také vědět

Důvěřujte jen dobrým prodejcům, kteří využívají homologované druhy tónování skel. Vyhnete se tím i případnému střetu se zákonem, který by vás mohl čekat kvůli příliš velkému zatmavení skel.

Ačkoliv vozy často disponují čelním sklem, které je upraveno už z továrny (což je podle zákona v pořádku), následné využití tónování na čelním skle je zakázáno. Ostatní skla je možné tónovat, ale s jakým čelním sklem vyjede auto z továrny, s takovým se budete asi muset smířit. Ale i bez tónovaného čelního skla je efektivita tónování velmi vysoká, takže by nás to nemělo odrazovat.

Fólie lze snadno odlepit a případně nainstalovat nové a to i přesto, že jsou velmi odolné a vydrží mnoho let. Při péči o fólie jen dáváme pozor, abychom je nepoškodili, byť jsou velmi odolné. Hlavně pozor na mycí prostředky obsahující čpavek, který může s umělou hmotou reagovat a poničit ji!

A znovu nabízím dvě užitečné rady: sklo si pojistěte, nejlépe ve výhodné kombinaci jako doplněk pro havarijní pojištění a využívejte jen kvalitních forem tónování, protože jedině tak získáte všechny jeho výhody. Látka pohlcující UV záření je obsažena již v lepidle, kterým je fólie připevněna, takže toto nežádoucí záření neproniká ani do dalších vrstev fólie, což spolu s dalšími kvalitními materiály zajišťuje dlouhou životnost (folie se nalepuje na vnitřní stranu skla) fólie.

Tónování autoskel

Moderní, efektní, snobské? Taková představa o tónování autoskel už je naštěstí dávno pryč a řidiči si dobře uvědomují, že tónované autosklo je hlavně praktickou pomocí v každodenním používání vozu. Kde se ale tónování vzalo, co přesně nám přináší a z čeho můžeme vybírat?

Historie

Co nevzniklo nejdříve pro vojenské účely, to bylo pravděpodobně vynalezeno pro potřeby dobývání vesmíru. Zářným příkladem prvního jsou „obyčejné“ HEPA filtry ve vysavačích a zářným příkladem druhého zase tónování skel. V druhé polovině dvacátého století totiž NASA potřebovala ochránit skla raketoplánů před prázdným vesmírem. A protože ten vesmír není zas tak prázdný, ale naplněný kosmickým zářením, prachem a velmi nepříznivými teplotami, sklo a tím i vnitřek raketoplánu musel být chráněn proti všem možným rizikům. Tónování skel se ukázalo jako dobrá varianta hlavně díky schopnosti zachytit nebezpečné záření a tím zajistit uvnitř raketoplánu podmínky pro přežití.

Tak skvělý vynález ale nemohl zůstat jen pro vesmírné účely! Brzy ho začaly využívat architekti, protože se čím dál více začínaly prosazovat budovy s obrovskými prosklenými stěnami. Pokud by taková budova používala standardní skla, v létě by tam bylo k nepřežití, byť by se klimatizace chtěla roztrhat. Tónování skel přineslo snížení pronikání slunečních paprsků a to i na opravdové minimum. Rozšíření do automobilového průmyslu je pak dalším logickým krokem.

K čemu nám je?

V první řadě si ujasněme, že tónování má smysl pouze kvalitní a originální- levné nekvalitní tónování mnoho z níže uvedených efektů neposkytuje! A také je důležité s cenou tónování počítat i u uzavření pojištění skel pro povinné ručení – kvalitní tónování není levné a cena skla tak výrazně povyskočí. A teď už k výhodám:

  • Tónované sklo může být zatmavené, aby propouštělo méně slunečního světla, což a) poskytne ve vozidle příjemnější světelné podmínky a za b) sníží teplotu v horkých dnech až o desítky stupňů.
  • Snížení teploty uvnitř vozu se může projevit i na spotřebě vozidla a tím i na vypouštěných emisích, protože nemusíme mít zapnutou klimatizaci.
  • Vypnutá nebo jen na nízký výkon zapnutá klimatizace nás nevystavuje rizikům zdravotních problémů, které jsou s jejím používáním tradičně spojena, takže si už nemusíme vybírat mezi angínou a upečením se v autě.
  • Tónované sklo zabraňuje průchodu UV záření.
  • I přes zatmavení skel může tónování zlepšit optické vlastnosti skel snížením odrazivosti a potlačením dalších nepříjemných jevů.

Ochrana skla před nepříznivými vlivy, byť jsou fólie aplikovány na vnitřek vozu, kde není sklo tak exponováno.

Povinné ručení a připojištění autoskel

Pro všechny řidiče toužící po komplexní ochraně vozu před nepříjemnostmi není povinné ručení dostatečné. Je to dáno jeho úzkým zaměřením pro škody způsobené jiným vozidlem. Pokrytí ostatních situací, které jsou z nutnosti častější, je již na řidiči. Nejčastější ochranou jsou různé formy havarijního pojištění a pak také jednotlivá připojištění. Většina pojišťoven naštěstí nabízí jak havarijní pojištění v několika verzích, tak i rozmanitá připojištění, mezi kterými můžete volně vybírat ta rizika, kterých se obáváte nejvíce.

Druhy, limity a spoluúčast

Nás bude přirozeně nejvíce zajímat připojištění skel. Pojišťovny této sféře věnují různě velkou pozornost, ale nabídku můžeme rozdělit podle několika hlavních prvků. To však neznamená, že každá pojišťovna dokáže splnit specifické požadavky každého klienta- alespoň ne produkty ve svých nabídkách. Přesto si dovolím načrtnout jakousi „ideální“ rozsah pojistky autoskel:

  • Klient si může vybrat, zda chce pojistit jen čelní sklo nebo skla všechna, což je vhodné vzhledem k tomu, že se bojíme hlavně o čelní sklo a zároveň mají majetnější a opatrnější řidiči možnost si pojistit i ostatní skla.
  • Volitelná nebo co nejnižší spoluúčast- výše spoluúčasti se projeví i v ceně pojistného, takže s menší spoluúčastí zaplatíte ročně více. Některé úkony mohou pojišťovny nabízet i zcela bez spoluúčasti.
  • Výše limitů a tím i výše pojistného je možné co nejlépe nastavit na požadovanou hodnotu, abychom neplatili zbytečně mnoho nebo abychom nemuseli za drahé sklo hodně doplácet.
  • Nejlepší je samozřejmě získat pojištění skel v ceně některého z prémiových produktů pro havarijní pojištění, případně získat slevu při současném uzavření dalších pojištění, ale to se zdá být samozřejmostí, protože málokdo by pojistil auto u jedné pojišťovny a skla zvlášť u jiné.

Jak se starat o autosklo?

Skla na našich automobilech- a to přední hlavně- jsou silně exponované součásti našich vozidel, které vyžadují hned několikerou ochranu a péči. Pro dobro skla i bezpečnost jízdy.

Čistota je základ

Bez čistého skla je jízda automobilem nebezpečnou záležitostí, to je víc než jasné. Naším zájmem by neměla být pouze vnější čistota, ale také stav strany skla v interiéru vozidla. Pravděpodobně jde o očividné věci, které každý zkušenější řidič zná, ale zamlžené sklo umí být horší než leckterá mlha. Pokud nám tedy hrozí opocení nebo zamlžení skel, musíme na ně pustit ofukování, protože cirkulace vzduchu okolo skel je nejúčinnějším prostředkem, jak se takovým nepříjemnostem vyhnout. Jinak je vnitřní strana skel relativně nenáročná na údržbu, protože se jen těžko od něčeho zašpiní. V případě, že přeci jenom potřebujeme sklo vyčistit, tvary některých předních skel nám to mohou velmi znepříjemnit, tak se obrňte trpělivostí.

Vnější strana skla je na tom mnohem hůře- musí odolávat povětrnostním podmínkám a přitom poskytovat dokonalý výhled. Se sněhem a deštěm si (většinou) poradí stěrače, se špínou způsobenou při jízdě v součinnosti s ostřikovačem (u čelního a zadního skla). Horší je to s mrazem a napadaným sněhem, což jsou hlavní „škůdci“ v dobré viditelnosti skrze sklo. V souvislosti se sněhem se vyplatí jen zmínit, že je třeba očistit celý automobil. Pokud očistíme jen skla- a to třeba jenom přední a zadní, vystavíme se tím dvěma nebezpečím. Zaprvé, že ze střechy spadá sníh při jízdě na skla, což nás může v kritické chvíli připravit o výhled z automobilu. Zadruhé, že budou pod sněhovou pokrývkou i naše světla, takže budeme hůře vidět/hůře uvidíme.

Mráz je pak doslova noční můrou. Tady platí hlavně trpělivost a opatrnost. Zadní skla bývají často vybavena topením, takže to nám usnadní práci- nejprve nastartujeme auto, zapneme topení skla i vnitřku auta, čímž prospějeme i svému zdraví, a pak se dáme do čištění předního skla. Používám k tomu speciálně určené škrabky a zacházíme s nimi citlivě, protože poškrábat si vlastní autosklo by bylo velmi nepříjemné. Znovu, oškrábeme veškerou námrazu, i tu ze skel, bočních oken i zpětných zrcátek. Hlavně přední sklo oškrábeme celé, abychom si zbytečně nesnižovali zorný úhel.

Skla také pravidelně čistíme, ať je léto nebo mráz. Myčka část práce zvládne, ale rozhodně není od věci si své vozidlo jednou za čas trochu hýčkat osobní péčí, která dokáže se správnými přípravky vyčistit skla lépe.

Nevyhnutelná škoda

Ani ten nejlepší řidič a člověk dbající na čistotu a skvělý stav svého automobilu a jeho skel nemůže zabránit některým událostem. Kamínky odlétající od kol před námi jedoucích vozidel už nadělaly starosti nejednomu z nás a nehoda pak může sklo dokonale zdevastovat. Naštěstí jsou si toho vědomy i pojišťovny, které nabízejí speciální produkty pro své povinné ručení i havarijní pojištění, jež pokryjí škody způsobené na předním skle nebo na sklech všech. Dobré je pamatovat na limit plnění, který si zvolíme podle ceny našeho autoskla, protože některé kvalitnější kusy mohou stát i vysoko nad 10 000Kč.

Cena a kvalita autoskel

Kvalitní autosklo není lacinou záležitostí. Jde také o dosti náchylnou součást vozidel, tudíž se „honosí“ privilegiem speciální pojistitelnosti. Není se co divit, většina zkušenějších řidičů již zažila, někteří i nejednou, rozbité autosklo, většinou to přední. Nemusí jít vždy o destrukci totální, ta je ostatní spíše výjimečná i co se týče menších nehod, ale čelní autosklo je znehodnoceno a odsouzeno k výměně již po nevinné srážce s kusem štěrku- rychlost automobilu a ostrost kamene ochotně na skle vytvoří nepěkného „pavouka“.

Alespoň trochu novější nebo kvalitnější autosklo se jednoznačně vyplatí pojistit, protože jeho cena může být až v řádech desítek tisíc korun, což je vzhledem k vysoké pravděpodobnosti střetu například právě s kamínkem risk dost výrazný. Co je ale na autosklech tak zajímavého, že jsou tak drahá?

  1. Vysoká kvalita skla- sklo by se nemělo vysypat, alespoň tedy ne na ostré části, které v případě nehody ještě více ohrozí život a zdraví posádky vozu.
  2. UV filtry- velmi podstatná složka autoskla, protože řidič při svém zrakovém soustředění snadno může své oči přemáhat a vystavovat nadměrným dávkám škodlivého UV záření. Samozřejmě nejde čelní sklo úplně ztmavit, to by bylo krajně nebezpečné, ale dobré autosklo dokáže potlačit odlesky a alespoň u horního okraje poskytuje určitou míru zastínění, která může v mnoha případech suplovat stínítko.
  3. Tónování, které může poskytnout další užitečné vlastnosti- od vyšší odolnosti skla po UV filtr, vyšší odolnost proti namrzání, zneprůhlednění skel při pohledu z vnějšku automobilu do interiéru,…
  4. Značka- samozřejmě, značkové autosklo ve značkovém servisu přijde pořádně draho, ale konečná cena se značku od značky velmi liší. Dá se ušetřit například na použitých sklech, u kterých je to však vždy sázka do loterie- ostatně jako u všech použitých automobilových součástek.

Opravdová kvalita si za sebe opravdu nechává platit, takže raději neriskujte a své povinné ručení nebo havarijní pojištění doplňte alespoň o připojištění čelního skla. Některé pojišťovny nabízejí toto pojištění v ceně některého ze svých produktů. Většina pak dává řidičům na výběr, zda chtějí využít pojištění všech skel nebo méně nákladné pojištění skla pouze předního, které bývá nejhojněji zásobováno nepříznivými situacemi a které je nejdražší.

Budoucnost autoskel – polykarbonáty

Plasty se prosazují v každém odvětví. Zásluhu na tom má především jejich variabilita, která se nám může zdát téměř nekonečná. Dnes tak není velký problém vytvořit plast, který dokáže nahradit nejtvrdší kov i nejohebnější látku. V široké míře se plasty používají i jako náhrady za sklo- „sklenice“, misky a nejrůznější další nádoby, kde pro použití plastů hovoří hlavně jejich nízká hmotnost a relativní nerozbitnost při normálním používání.

Autoskla jsou ale přeci jenom něco speciálního- nároky na jejich kvalitu a vlastnosti jsou obrovské a sklo se i díky propracovaným postupům tónování zdá být nenahraditelné a vlastně dokonalé. V posledních letech však sílí snahy o stále větší užívání plastových autoskel, na bázi polykarbonátů. Na první pohled by to mohlo vypadat jako zbytečnost, jako pokus o vytvoření všeho z plastů, ale není tomu tak- polykarbonátová autoskla mají oproti tradičním konkurentům velké množství výhod a hlavně vlastně neomezené možnosti přizpůsobení a dalšího vylepšování. Jsou tu však i jisté obtíže, díky nimž je prosazování polykarbonátových autoskel zatím jen velmi pozvolné. Nejprve si však řekněme něco o jejich výhodách.

Polykarbonátová autoskla jsou v první řadě velmi lehká. Z toho vyplývá hned několik příjemných efektů:

  1. Snížení hmotnosti celého automobilu, které je v případě výhradního použití plastových skel docela výrazné. Tím je možné dosáhnout menší spotřeby, což dále vyústí v menší produkci CO2. Zde mohou ve vývoji pomoci regule EU, která na snižování emisí velmi dbá. Díky snížení hmotnosti ve svrchních partiích vozu lze také dosáhnout nižšího těžiště a tím i lepších jízdních vlastností.
  2. Polykarbonátová skla jsou velmi různorodá, až multifunkční. Není výrazným problémem aplikace různých vrstev a případně i zařízení- například proti namrzání skla. Také může polykarbonátové autosklo třeba svítit, přičemž jas je možné ovládat velmi plynule, což je ideální například pro střešní okna, které půjde použít k osvětlení celého interiéru automobilu.
  3. S využitím plastů přichází vždy volnost a to i designová. Je zřejmé, že využití volně tvarovatelných polykarbonátových autoskel bude mít výrazný vliv na vzhled celých vozů. Možnost různého tvarování, vlnění a ohýbání autoskel se může projevit i jako prakticky užitečná věc, díky které může být vymazán mrtvý úhel při pohledu do zpětného zrcátka a podobně.
  4. Materiálově snadnější výroba, snadná recyklace a nižší emisní zatížení při výrobě polykarbonátových skel.
  5. Potencionálně lepší vlastnosti oproti sklu- že bychom se dočkali doby, kdy se pojištění vozidel obejde bez připojištění skel kvůli kamínkům létajícím od kol náklaďáků?

Proč se tedy zatím v nových vozech skla z polykarbonátu vlastně nevyskytují? Technologie se rychle vyvíjí, ale prozatím nejsou vyřešeny všechny problémy. Mezi největší zádrhele patří bezesporu nižší životnost, která je spojena hlavně s menší odolností vůči poškrábání. Masová výroba je prozatím v plenkách a společnostem vyrábějícím plastová autoskla se zatím nepodařilo získat nejrůznější atestace pro použití jejich výrobků na přední skla. Nicméně jde o předfinální stádium, po kterém dost možná polykarbonátová skla začnou ukrajovat velký kus z produkce autoskel vůbec. Zatím jde o nadějnou vychytávku pro koncepty velkých značek i pro sny technických nadšenců. Rozhodně je na co se těšit, i díky tomu že pokusy o zavedení výroby polykarbonátových autoskel probíhají i v České republice.